اخبار و اطلاعات روز دنيا

 

ایزاک آسیموف، مردی تخیلی

ایزاک آسیموف

اصولا مردم به دو  دسته تقسیم می شوند: دسته اول گروهی هستند که ایزاک آسیموف را می شناسند و گروه دوم دسته ای هستند که ایزاک آسیموف را نمی شناسند! اگر شما عضو گروه دوم هستید به قسمتی از حافظه خود رجوع کنید که در آن خاطرات دوران دبستان و راهنمایی را نگه داشته اید. در آن زمان اگر به کتابخانه مدرسه رفته باشید حتما در قسمت علمی و در قفسه های مربوط به علم نجوم کتاب های او را دیده اید.

بیشتر منجمان آماتور، نجوم را با کتاب های وی شروع کرده اند و با خواندن آن ها بوده است که به این علم علاقه مند شده اند. کتاب هایی به زبان شیوا و ساده اما هیجان انگیز که خواننده را با خود به اعماق فضا می برند. روز شنبه سالگرد تولد نویسنده داستان های علمی – تخیلی، اسحاق عاصم‌اُف یا همان ایزاک آسیموف بود که به همین مناسبت در این نوشته قصد داریم شما را با وی و کتاب های نجومی اش بیشتر آشنا سازیم.

2 ژانویه 1920 در یک خانواده آسیابان روسی ایزاک آسیموف دیده به جهان گشود. در خردسالی به همراه خانواده اش به آمریکا مهاجرت کرد و زندگی تازه ای را در آنجا شروع کرد. نکته جالبی که در زندگی او در آمریکا وجود داشت این بود که اسحاق به زبان انگلیسی و زبان یهودیان اروپای شرقی کاملا مسلط بود اما هیچگاه زبان روسی را یاد نگرفت!

ایزاک آسیموف

شاید کار در مغازه لبنیات فروشی پدرش که در آن مجلات علمی – تخیلی هم وجود داشت او را به نوشتن این گونه مطالب علاقه مند کرد و آینده او را تشکیل داد. البته کار در مغازه پدر به جز آشنا ساختن او با مطالب علمی – تخیلی این فایده را هم برایش داشت که ایزاک آسیموف را انسانی سحرخیز و دقیق بار آورد به طوری که خودش می گوید: « برای من مایه غرور است که هر چند ساعت شماطه داری دارم اما هیچ گاه آن را کوک نمی‌کنم و ساعت 6 صبح، خود از خواب بیدار می‌شوم، من هنوز به پدرم ثابت می‌کنم که آدم تنبلی نیستم.»

اسحاق نوجوان در 11 سالگی اولین داستان خود را نوشت و 7 سال بعد توانست یکی از داستان هایش را در مجله ای به چاپ برساند. اما در سن 21 سالگی اتفاقی برای وی افتاد که شاید نقطه عطفی در داستان نویسی هایش بود. در آن زمان او داستانی با عنوان شبانگاه به مجله «داستان علمی - تخیلی حیرت‌آور» فروخت که برترین مجله در این عرصه به شمار می رفت. مجله داستان علمی - تخیلی حیرت‌آور برای هر کلمه یک سنت پرداخت می‌کرد. آسیموف در مورد این داستان چنین می‌گوید: "پس برای یک داستان 12هزار کلمه‌ای 120 دلار باید می‌گرفتم ولی وقتی چک 150 دلاری دریافت کردم گمان کردم اشتباه شده و پس از تماس با سردبیر دریافتم که او آنقدر از داستان خوشش آمده که یک چهارم سنت برای هر کلمه فوق العاده پرداخت کرده‌است.» و  از اینجا بود که بعدها درآمدی که از نویسندگی به دست می آورد از حقوقی که دانشگاه بوستون به او می داد بیشتر بود. او در سال 1939 از دانشگاه کلمبیا فارغ التحصیل شد و در سال 1948 دکترای بیوشیمی اش را اخذ کرد. پس از اخذ مدرک، عضو هیئت علمی دانشگاه بوستون شد. از سال 1958تدریس را کنار گذاشت و به صورت تمام وقت به نوشتن پرداخت. در  سال 1979دانشگاه به پاس نوشته‌هایش او را به استاد کامل ارتقا داد. آیزاک آسیموف در ششم آوریل سال 1992در اثر بیماری ایدز (که به خاطر انتقال خون آلوده در یک عمل جراحی به آن مبتلا شده بود) درگذشت.

اما بزرگترین افتخار او شاید نامگذاری یک سیارک به نام سیارک آسیموف 5020باشد.

او در طول حیاتش نزدیک به 500 کتاب در دامنه گسترده‌ای از موضوعات، از کتاب‌های کودکان گرفته تا کتاب‌های درسی دانشگاهی نوشته است. بیشترین شهرت وی شاید به خاطر داستان‌های علمی - تخیلی اش و نقش پیشتازانه‌ اش در بالا بردن داستان‌های علمی - تخیلی از سطح مجلات زرد و ضعیف به سطح فکری مربوط به جامعه‌شناسی و تاریخ و ریاضیات و نجوم باشد.

اما مگر می شود کسی به این اندازه  کتاب نوشته باشد و جایزه ای نبرده باشد؟ داستان‌های علمی - تخیلی آسیموف جوایز متعددی را برای نویسنده خود به ارمغان آوردند : 5 جایزه «هوگو»، سه جایزه «نیبولا»، جایزه «استاد بزرگ» انجمن نویسندگان علمی‌تخیلی آمریکا و ...اما بزرگترین افتخار او شاید نامگذاری یک سیارک به نام سیارک آسیموف 5020باشد.

کتاب های ایزاک آسیموف نقش برجسته ای در آشنایی کودکان و نوجوانان ایرانی با علم نجوم داشته است که در قسمت زیر می توانید تعدادی از این کتب را مشاهده کنید:

 

گربه ملوس زمان

نام کتاب :

گربه ملوس زمان و 4 داستان دیگر

نشر:

محراب قلم

تعداد صفحه:

 188 صفحه

پایان
            ابدیت

نام کتاب :

 پایان ابدیت

نشر:

جوانه رشد 

تعداد صفحه:

280 صفحه

انسان در فضا

نام کتاب :

انسان در فضا

نشر:

واژه

تعداد صفحه:

 72 صفحه

 

مشتری

نام کتاب :

مشتری 

نشر:

ایران شناسی

 تعداد صفحه:

32 صفحه

 

زهره

نام کتاب :

زهره

نشر:

 ایران شناسی

تعداد صفحه:

32 صفحه

 

کیهان

نام کتاب :

کیهان

نشر:

 واژه

تعداد صفحه:

 64 صفحه

 

سیاهچاله ها

نام کتاب :

سیاهچاله ها

نشر:

واژه

تعداد صفحه:

64 صفحه

 

دنباله
            دارها

نام کتاب :

دنباله دارها

نشر:

واژه

تعداد صفحه:

64 صفحه

 

شکل زمین

نام کتاب :

شکل زمین

نشر:

واژه

تعداد صفحه:

56 صفحه

زمین

نام کتاب :

زمین

نشر:

ایران شناسی

تعداد صفحه:

32 صفحه

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
23 / 12 / 1390برچسب:, :: 7:12 PM
علی

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش امدید اومیدوارم از مطالب خوشتون بیاد نظر یادتون نره من سعی میکنم این وب سایت همیشه به روز باشه تا هروقت که میایدمطلب جدید و خوب داشته باشه با تشکر
آخرین مطالب
موضوعات