معرفی کتب نجومی
 
اخبار و اطلاعات روز دنيا


نجوم رصدی
1.صورت های فلكی

ج

این كتاب در واقع مجموعه ای است از نقشه های كوچك از صورفلكی آسمان شب.

192 صفحه كه شامل: پیشگفتار، چگونگی استفاده از راهنمایی های كتاب ، صورت فلكی چیست؟، كره سماوی

ستارگان، اجرام اعماق اسمان ها، رصد اسمان، كلید راهنمای چارت های اسمان، فهرست الفبای یونانی، سیری در اسمان شب، صورت های فلكی، صورت های فلكی  نیمكره جنوبی اسمان، مقیاسهای اندازه گیری، طبقه بندی ستارگان، درخشنده ترین ستارگان، واژه نامه


2.اطلس آسمان شب

س

نقشه كامل آسمان شب

این كتاب علاوه بر نقشه هایی با دقت بالا و رنگی از سراسر آسمان، شامل پانزده پیوست و نخستین فهرست مصور مسیه است. (این كتاب در حال حاضر تمام شده و هنوز تجدید چاپ نشده است)

ناشر : سازمان جغرافیایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

فراگیری فعال نجوم: ویژه كلاس های دانشگاهی و آموزشی نجوم، منجمان آماتور و مدرسین مبانی نجوم و فیزیك فضا

3.کتاب طراحی و ساخت تلسکوپ های اپتیکی و رادیویی
408-کتاب
طراحی و ساخت تلسکوپ های اپتیکی و رادیویی

141 صفحه كه شامل:

فصل اول:مقدمه

فصل دوم:تاریخچه

فصل سوم:نجوم و ابزارهای رصدی در پرتوهای مختلف

فصل چهارم:طراحی و ساخت تلسكوپ های اپتیكی

فصل پنجم:طراحی و ساخت تلسكوپ رادیویی

مراجع

 

اشنایی با كیهان شناسی و اختر فیزیك

4- فراگیری فعال نجوم: ویژه كلاس های دانشگاهی و آموزشی نجوم، منجمان آماتور و مدرسین مبانی نجوم و فیزیك فضا

ك

مایكل زیلیك، فرهاد ذكاوت (مترجم)، بابك امین تفرشی (ویراستار)

نشر: كارنو

 

5- اتم های سكوت (شگفتی های تكامل كیهان)

خ

نام نویسنده : اوبرریوز

ناشر : نشر مركز

كتابی بسیار آموزنده از نویسنده ای توانا. این كتاب برای دانش آموزان دبیرستانی كه می خواهند تصویری بزرگ مقیاس ولی بسیار زیبا و اعجاب انگیز از عالم هستی پیدا كنند، بسیار مفید است. از نویسنده ی این كتاب قبلا كتاب فوق العاده ی «صبوری در سپهر لاجوردی» ترجمه و چاپ شده است.

6.تاریخچه زمان

م

نویسنده : استیون و هاوكینگ

انتشارات : شركت سهامی انتشار

از انفجار بزرگ تا سیاهچاله ها. كتابی در مورد كیهانشناسی و سیاهچاله ها

كتاب « تاریخچه زمان» پرخواننده ترین كتابی است كه تاكنون درباره كیهان شناسی نوشته شده است. این كتاب به بیش از سی زبان زنده دنیا ترجمه و چاپ شده است و در هفته یكصدو هشتاد و چهارم آن، به دلیل طولانیترین حضور در لیست پرفروشترین كتابهای ساندی تایمز، در كتاب ركوردهای گینس(Guinness) ثبت گردید. استیون هاوكینگ، دانشمندی كه در صندلی چرخدار می نشیند و نه می تواند حركت كنـد و نه سخن بگویـد، به عنـوان استاد لوكازین دانشگاه كمبریج ( مقامی كـه قبلاً بـه اسحـاق نیوتـن و بعدها به پی. آ. ام. دیراك تعلق داشت) در این كتاب می كوشد تا با بیانی ساده و زبانی بی تكلف به بزرگترین پرسشهای نجومی  بپردازد.

 

7- نجوم به زبان ساده

ق

ترجمه: توفیق حیدرزاده

464 صفحه كه شامل: تاریخچه نجوم، فصل 1:جهان، فصل2:رصد ستارگان. بدون تلسكوپ،فصل 3:اصول پیمایش، فصل 4:رصد ستاره ها با تلسكوپ های كوچك،فصل 5:تلسكوپ و كاربردهای ان،فصل6:طیف نمایی،فصل7:خواص فیزیكی ستارگان،فصل 8:ماده میان-ستاره ای و سحابی ها، فصل 9:ستارگان:انرژی و تكامل،فصل10:كهكشان ها،فصل11:منظومه شمسی،فصل12:سیارات زیرین(سفلی) ،فصل13:زمین و ماه،فصل 14:كسوف و خسوف،فصل15:سیارات زبرین،فصل ر6:ستاره های دنباله دار و شهابوارها، فصل17:ماهواره ها، فصل18:پیدایش منظومه شمسی، ضمیمه، فرهنگ اصطلاحات

این كتاب بیشتر، روندی دایرة المعارف گونه دارد، و برای مراجعه و استفاده از اطلاعات علمی مفید است.

8- نجوم دینامیكی

غ

مولف :رابرت تی. دیكسون

این كتاب در بیش از دویست كالج و دانشگاه ایالات متحده امریكا و سایر كشورها تدریس می‌شود. یكی از مهم‌ترین منابع برای آشنایی با نجوم و مفاهیم اصلی آن به زبانی ساده است. نجوم دینامیكی یكی از منابع المپیاد نجوم است.

نجوم دینامیكی یكی از محبوب‌ترین كتاب‌های نجومی رایج در میان علاثه‌مندان فارسی زبان زیبایی‌های آسمان شب است.

این كتاب به گونه‌ای طراحی شده است كه برای دانشجویان علوم انسانی و عموم خوانندگان ِعلاقمند نیز مفید و بازنمای شكوه و عظمت عالمی باشد كه در آن زندگی می‌كنیم.

برای مطالعه این متن پیش نیاز علم خاصی ضروری نیست. بنیان مفاهیم بنابر تجارب روزمره و در صورت لزوم با كمك اندكی اطلاعات ریاضی صورت گرفته است. ویرایش جدید این كتاب نه تنها اطلاعات ما را با توجه به پیشرفت سریع علم روزآمد می‌كند، بلكه در جهت برخورد با یك اخترشناسی جامع‌تر به شمار می‌آید.

فصل‌های 1 و 8 این كتاب بر روش‌های اخترشناسی تاكید دارد و عمدتاً به منظومه شمسی می‌پردازد و فصل‌های بعدی نیز مباحثی درباره ستارگان و كهكشان‌هاست.

مطالعه نجوم فرصتی است تا تقریبا هر آنچه را كه می‌آموزید در جهان پیرامون خود به كار گیرید و با این فرایند دنیای خود را گسترش دهید.

9.درآمدی بر اختر فیزیك نوین

ب

نویسنده: دكتر نعمت الله ریاضی

ناشر: آوند اندیشه

این كتاب مقدمه‌ای است بر اخترفیزیك نوین كه در طول فرصت مطالعاتی نویسنده در كانادا به رشته تحریر درآمد. آشنایی با ریاضیات پایه و مفاهیم اصلی فیزیك برای مطالعه این كتاب لازم است.

این كتاب تشریح فشرده مبانی فیزیكی دانش اخترشناسی، در یك سطح متوسط بوده است. منظور از این سطح متوسط، سال‌های آخر دوره كارشناسی است. تاكید نویسنده بیشتر بر جنبه‌های نظری این علم بوده است، اما هرجا كه فایده‌ای متصور بود، به جنبه‌های مشاهده‌ای موضوع نیز اشاره شده است.


10- نجوم و اخترفیزیك مقدماتی (2جلد )

      

 

ز      ص
 

 

 

نویسندگان : زیلیك و اسمیت

انتشارات: دانشگاه امام رضا

از كتابهای مرجع در زمینه اختر فیزیك و نجوم حرفه ای. اجلد اول بیشتر به مباحث مربوط به منظومه شمسی، دینامیك زمین، زمین و ماه، تلسكوپها و آشكارسازها و... می پردازد. و جلد دوم مباحث اخترفیزیك ستاره ای.

كتاب نجوم و اخترفیزیك مقدماتی، از كتابهای مرجع برای علاقه مندان به فراگیری مفاهیم اخترفیزیكی است. این كتاب توسط دو تن از نویسندگان معروف در زمینه های ستاره شناسی حرفه ای نوشته شده و بوسیله زنده یاد دكتر تقی عدالتی و دكتر جمشید قنبری ترجمه شده است. دانشجویان سالهای ابتدایی رشته های فیزیك، دانش اموزان علاقه مند به شركت در المپیاد نجوم، و علاقه مندان به اخترفیزیك با پایه ریاضی و فیزیك در سطح سالهای آخر دبیرستان می توانند از این كتاب به عنوان یك مرجع مناسب استفاده كنند. البته این كتاب از كیفیت خوبی در ترجمه برخوردار نیست. ای كاش مترجمین محترم در ویراستاری این كتاب دقت بیشتری می نمودند.

شناخت فضا و منظومه شمسی  
 
484-شناخت فضا و منظومه شمسی



پیشگامان علم نجوم
11.گالیلو گالیله (پیشگامان علم)

ن

ناشر : انتشارات فاطمی

از سری كتابهای پیشگامان علم، كتاب گالیلو گالیله، مخترع، اخترشناس و عصیانگر، نوشته مایكل وایت و با ترجمه محمدرضا افضلی است.

گالیلو گالیله یكی از بزرگ‌ترین پیشگامان علم در جهان بود. او در حوزه‌های مختلف از مكانیك و حركت، تا صدا، گفتار و نور، و تا نظام عالم كار كرد. كشف آونگ و تكمیل تلسكوپ او را در اروپا مشهور ساخت.

گالیله با تلسكوپ خود قمرهای مشتری و صدها ستاره را كشف كرد. گالیله سخت مشتاق دست یافتن به حقیقت بود و از آشكار ساختن خطاها و افكار نامعقول و بی‌معنی خرسند می‌شد. او به پیروان ارسطو كه اعتقاد داشتند زمین درآسمان ثابت است و خورشید دور آن می‌گردد، حمله كرد. گالیله اثبات كرد كه زمین دور خورشید می‌گردد؛ كوپرنیك نیز قبلا این نكته را مطرح كرده بود. گالیله به سبب ترویج چنین نظریه‌های جسورانه‌ای كه به صراحت بر خلاف تعالیم كلیسا بود، به رم احضار شد تا در دادگاه مخوف تفتیش عقاید محاكمه شود.

پس از محاكمه‌ای طولانی و توان فرسا، گالیله مجرم و مرتد شناخته شد و او را به بازداشت خانگی تا پایان عمر محكوم كردند. این كتاب سرگذشت مبارزه‌ی گالیله برای دفاع از برهان علمی در برابر ایمان كوركورانه است. سرانجام روش‌های علمی زیركانه او به پیدایش علم جدید منتهی شد.

12- نیكولاوس كوپرنیك (پیشگامان علم)

ت

ناشر : انتشارات فاطمی

از سری كتابهای پیشگامان علم، كتاب نیكولاوس كوپرنیك، پدر اخترشناسی مدرن، نوشته اسكات اینگرم و با ترجمه محمدرضا افضلی است.

كوپرنیك را معمولا نخستین كسی می‌دانند كه گردش سیاره‌ها به دور خورشید را مطرح كرد. دانشمندان دیگری هم از مدت‌ها قبل چنین نظریه‌ای را مطرح كرده بودند، اما كوپرنیك نخستین دانشمندی بود كه این نظریه را به روش علمی و ریاضی ارائه كرد و نشان داد كه فرض مركزیت خورشید هم به همان اندازه ی فرض مركزیت زمین معقول است. ولی اگر طرفدار اصل سادگی باشیم، مدل خورشید مركزی ساده تر و بهتر است.

13- ستاره‌شناسی تمدن‌های كهن

ی

نویسنده : ای. سی. كراپ

ناشر : انتشارات نوید شیراز

كتابی میان‌شناختی بین ستاره‌شناسی و باستان‌شناسی. این كتاب به بررسی باستانی ستاره‌شناسی می‌پردازد هرچند مطلبی از ستاره‌شناسی ایران باستان در آن وجود ندارد.

زمانی كه ستاره‌شناسی تمدن‌های كهن (پژواك آسمان باستان) برای نخستین‌بار در سال 1983 منتشر شد، ما برای درك چگونگی وارد شدن اخترشناسی پیچیده در بسیاری از جنبه‌های متفاوت فرهنگ سنتی و كهن كه مضمون اصلی این كتاب است، وارد عمل شده بودیم.

هم‌اكنون بعد از بیش از یك دهه، تحقیقات بیشتر این فرض را اثبات كرده است و جزییات بیشتری را در ارتباط با نقشی كه آسمان درامور مردم ایفا می‌كند، آشكار می‌نماید. 

 

14.نجوم به روایت بیرونی (تلخیص و بازنویسی كتاب التفهیم الاوائل صناعه التنجیم اثر ابوریحان محمد بن احمد بیرونی)

عع

اكبر ایرانی (زیرنظر)، علیرضا مختارپور (زیرنظر)، ولی قیطرانی (به اهتمام)

 نشر: اهل قلم  

كتاب التفهیم، نوشته ی بیرونی از زیباترین و مفید ترین كتب برای كسانی است كه علاقه دارند آشنایی با نجوم دوره ی اسلامی را آغاز كنند. چرا كه این كتاب اساسا برای نوآموزان نوشته شده است. بیرونی در این كتاب مباحث مختلفی كه در نجوم زمان خودش مطرح بوده را در غالب سوال و جواب ارائه كرده است.

نجوم محاسباتی و المپیاد:

15.

آمادگی برای المپیاد نجوم

ث

حجت الله علیزاده كوشكی

نشر: سالوك

16- نجوم كروی

ف

مولف : و م اسمارت

نشر دانشگاهی

آشنایی با مفاهیم نجوم كروی، مثلثات كروی و یادگیری روش‌های محاسبه پدیده‌های نجومی از مباحث مطرح شده در این كتاب است. این كتاب یكی از منابع المپیاد نجوم است. و یك كتاب دانشگاهی پیشرفته محسوب می شود.

این كتاب مبتنی بر درس‌هایی است كه مؤلف در رصدخانه دانشگاه كمبریج ارایه كرده، و علاوه بر مسایل كلاسیك نجوم كروی، شامل مباحثی از قبیل مختصات خورشید نگاشتی، حركت‌های خاصه، كاربرد عكس‌برداری در اندازه‌گیری‌های دقیق نجومی و مدارهای ستاره‌های دوتایی است.

ریاضیات كتاب عمدتاٌ در سطح مثلثات كروی و اثبات فرمول‌های آن است و مطالب كتاب به كمك نمودارهای متعدد توضیح داده شده است.

آخر هر فصل شامل مسایلی است كه بیشتر آنها از مسایل امتحانی دانشگاه كمبریج و دانشگاه لندن انتخاب شده‌اند.

نجوم كروی از ویرایش ششم متن اصلی 1977 ترجمه شده كه در آن آخرین تغییرات و اصلاحات (تا زمان تألیف) زیج‌های نجومی اعمال شده است.

عنوان بعضی فصل‌های كتاب عبارت است از:

مثلثات كروی

كره سماوی

تلسكوپ دایره نصف‌النهاری

حركت‌های سیارات

زمان (نجومی، زیجی، و جهانی)

پدیده‌های سیاره‌ای

ابیراهی

اختلاف منظر

حركت تقدیمی و ناوش

عكاسی نجومی و اختفا و گرفتگی

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
23 / 12 / 1390برچسب:, :: 12:39 AM
علی

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش امدید اومیدوارم از مطالب خوشتون بیاد نظر یادتون نره من سعی میکنم این وب سایت همیشه به روز باشه تا هروقت که میایدمطلب جدید و خوب داشته باشه با تشکر
آخرین مطالب
موضوعات